Înmînarea Premiului I pentru eseu în cadrul
festivalului Toamna Bacoviană (Ediția a II-a),
Bacău, România, septembrie 2012
|
Deja în copilărie, am observat că dovada de neignorat,
cel puțin pentru mine, a unei forțe pe care o posedă un artist, un scriitor sau un poet,
este capacitatea sa de a pătrunde în visele cititorului, în visele mele. Acest lucru nu mi s-a
întîmplat atît de des. Relativ puținii autori mi-au provocat imagini onirice
memorabile. L-aș numi aici doar pe Franz Kafka: citindu-l în original, peste
noapte m-am trezit bolnav la propiriu; și pe Gabriel García Márquez, în fața
căruia, pînă și astăzi, destul de frecvent mă trezesc la mijlocul unor discuții
nocturne tăcute.
Același lucru mi s-a întîmplat și cu George Bacovia, poezia
căruia, fiind de natură impresionistă, la rîndul său impresionează, și care,
vorbind despre boală și moarte, molipsește și îmbolnăvește în mod inexplicabil.
Dacă e să fiu sincer pînă la urmă, atunci trebuie să recunosc – visele mele în
legătură cu poezia bacoviană nu au fost cele mai luminoase, cu atît mai
bucuroasă și fericită de fiecare dată mi-a fost trezirea.
Pentru mine, poezia lui G. Bacovia rămîne tentantă nu doar
(și, chiar, nu atît) prin poetizarea morbidității, dar (cît) și prin speranța
învierii, a eliberării (trezirii) existențiale pe care aceasta oferă cititorului său.
Nu
rîde... Citește-nainte.
Cu
toate că opera omnia îi include mai
multe volume de poezie și proză, George Bacovia poate fi considerat autorul
unei singure cărți, a culegerii de debut Plumb,
care îi legitimează incontestabila sa prezență în panteonul poetic al
literaturii române. Celelalte cărți par a fi niște completări, precizări,
varieri și dezvoltări ale motivelor, ale formei poetice și ale stilului
bacovian din primul volum. De fapt, există o singură carte a lui G. Bacovia,
care a continuat să crească și să se scrie pe parcursul întregii vieți ale
poetului.
1.
Psihicul poetului este însăși poezia lui.
(I. Valerian)
Volumul
Plumb, adunat cu sila de un prieten
a lui G. Bacovia, include versuri apărute pînă în 1916. Dincolo de amănunte
textologice, de datarea exactă a textelor și de variantele editoriale ale unora
dintre ele, versurile din volum se organizează într-un sistem artistic coagulat,
în care prezența sau lipsa unor elemente este justificată de însăși viziunea
decadentistă a poetului. Unitatea spirituală a volumului, dar și a întregii
creații bacoviene este explicabilă și din punct de vedere psihologic, ca un
efect al temperamentului și modului de viață al lui G. Bacovia: Nu am nici un crez poetic... Trăind izolat,
neputînd comunica prea mult cu oamenii, stau de vorbă adesea cu mine însumi,
fac muzică și, cînd găsesc ceva interesant, iau note pentru a mi le reciti mai
tîrziu. Nu-i vina mea dacă aceste simple notițe sunt în formă de versuri și
cîteodată par vaiete. Nu sunt decît pentru mine. Poezia ca un mod de a se
confesa, dar și a comunica cu sinele, chiar dacă și pare personală, sinceră sau
lipsită de artificialitate, oricum nu rămîne liberă de constrîngerile formei, care caută să se armonizeze cu stările psihice, pe de o parte, și cu influențele literare apropiate ca
viziune, pe de altă parte.
2.
Melancolia firii mele nu ar fi niciodată
înțeleasă. (G. Bacovia)
E
tentant să vezi în poemele din Plumb
în primul rînd reflectarea specifică a felului de a fi a lui G. Bacovia, a
contextului socio-cultural și localist în care a apărut volumul. Cert este că
autobiograficul reprezintă acel strat indispensabil poeziei bacoviene care se
strecoară la orice lectură atentă a textelor sale. Mărturisirile poetului vin
pentru a completa imaginea eului din volum: Nu
mă plictisesc și nu mă neliniștesc în singurătate. Din cauza temperamentului
mi-am croit fatal o astfel de viață. Și-apoi, n-am fost întotdeauna prea
sănătos. Spre deosebire de interviu, scufundarea în izolare și singurătate,
calma consolare cu inevitabilitatea lor, capătă în Plumb o nuanță dramatică. Exemple sînt multe, prezente aproapte în
fiecare text, singurătatea fiind un laitmotiv al întregului tablou poetic din volum:
stam singur
în cavou (Plumb), sunt singur (Lacustră), mi-am zis singur (Gri), sunt solitarul pustiilor piețe (Pălind),
singur, singur,
singur... / Nimeni... nu știe de
mine... (Rar), suflet singuratic (Singur), omul începuse să vorbească singur (Altfel), trec singur
(Plumb de iarnă). Solitudinea eului bacovian este una romantică, amintind de
singurătățile lui René din nuvela omonimă a lui R. de Chateaubriand sau de
izolarea personajelor byroniene, cuprinse de starea iremediabilă a melancoliei universale (spleen-ul lui Ch. Baudelaire), numită și
boala secolului. Boala spirituală a
eului, accentuată frecvent în volum, face parte și ea din tabloul poetic
decadentist bacovian: e-un secol de-a
binelea bolnav, / Că-s bolnav și eu, nu mă mir (Trudit). Se
observă o oarecare agitație, neliniște, ruinare a echilibrului interior: eu zgudui fereasta nervos (Spre toamnă), simțurile-mi
toate se enervau fantastic... (Finis), și plîng și eu, și tremurînd... (Nevroză), mă prinse sinistre gîndiri (Panoramă). Uneori însă poezia depășește
planul individual, proiectîndu-se asupra stărilor psihice generale / colective,
asemănătoare celor ale eului: Plana: /
Durere fără nume / Pe om...
(Largo), și noi eram o ceată tristă... / Și-am plîns cu frunțile pe masă
(Seara tîrziu). Plînsul neîcetat al eului liric, ce-și găsește o corespondență
directă în plînsetul ploii (un alt laitmotiv bacovian), este totodată doar
primul element al unei opoziții binare, o formulă poetică magistrală în Plumb. Celălalt element al acestei
construcții este rîsul: și gem, și plîng,
și rîd în hî, în ha... (Amurg de
toamnă), tovarăș mi-i rîsul hidos (Pălind). Este, de
fapt, vorba despre un hohot de smintit (Oh, amurguri) lipsit
de bucurie, îmi vine să rîd fără sens (Nervi de toamnă), rîs sarcastic (Finis), un
refugiu-mască din tristețea existenței, care amintește de „rîsul carnavalesc”
rablerian (M. Bahtin) sau bufonadele absurdiste ale „teatrului comic” (E.
Ionesco). Din această perspectivă, este semnificativ poemul Decembre, una din puținele poezii din
volum în care se încearcă regăsirea unei armonii interioare prin interzicerea
fermă nu rîde...
Înșiruirea
stărilor interioare se intersectează în volum cu o privire globală asupra
propriei condiții: zilele mele – totuna (Decembre), pierdut într-o provincie pustie (Plumb de
toamnă). Aici, în provincie,
mărturisea G. Bacovia, viața se scurge
monoton. E destul ca să trăiești o zi, să-ți închipui cum se vor desfășura
toate celelalte pînă la sfîrșitul vieții tale. Ăsta într-adevăr nu este un
lucru prea vesel. Astfel, eul liric din Plumb
este situat într-un fel de hibernare perpetuă și decadență recurentă, iar
orizontul limitat sugerează o închidere infernală în spirit dantesc: e vînt și-orice
speranță e pierdută... (Plumb de toamnă).
Starea
de hibernare este adesea comparată cu starea morții, o paralelă reținută deja
în mitologia antică greacă prin înfrățirea lui Hypnos, zeul somnului plin de
fantasme întunecate, cu Thanatos, zeul morții: de-acum pe cărți voi adormi
uitat (Plumb de toamnă). Eul privește lumea din jur preponderent ca un
spațiu al umbrelor, fără lumină, cuprins de o stagnare apăsătoare: și stam împietrit,
pierdut
în muzeul pustiu, sumbrul muzeu
fioros... (Panoramă). În plan
spiritual, singurătatea și criza nervoasă aici este una din manifestări ale
răului, care, în dimensiunea materială a lumii, se manifestă prin frig și
boală.
Unicul
lucru salvator, și cu adevărat eliberator, refugiul eului din această viață-în-moarte,
este delirul și visarea: O, vis... o, libertate... (Plumb de iarnă). În atmosfera generală de frig
neîncetat, umezeală și întuneric, visul pare a fi unicul lucru energizant, cel
de menținere a vieții: vibrau scîntei de vis... (Negru), un cer de plumb de-a pururea domnea, / iar creierul ardea ca flacăra de soare...
(Altfel). Pierderea acestui foc interior descoperă dramatismul existențial al
eului „aruncat în lume”: azi a murit chiar visul meu final. / Și tu
iar tremuri, suflet singuratec... (Singur).
Visarea
și delirul însă nu este altceva decît manifestarea romantică a dorului de tine, și de altă lume... (Largo), a
deschiderii în fața divinului: în fața ta
sunt cel mai laș... / învață-mă filosofie. / Imensitate, veșnicie, / pe cînd eu
tremur în delir... (Pulvis). La fel ca și alți poeți romantici (Novalis,
E.T.A. Hoffmann, S.T. Coleridge, Th. de Quicey, E.A. Poe), Bacovia găsește
calea de refugiu din această lume
atît prin artă: deschide clavirul și cîntă-mi / Să cad în delir (Trudit), cît
și prin substanțe „de bruiaj” al rațiunii: ca
Edgar Poe mă întorc spre casă / Ori ca Verlaine topit de băutură – / Și-n noaptea asta de nimic nu-mi pasă
(Sonet). În alte zile, însă, casa e un loc sinistru al singurătății și frigului
sufletesc: și pornesc înspre casă, / și-acolo
mă-nchid ca-n secriu (Spre
toamnă), și-un frig mă cuprinde –
/ cu cei din morminte / un gînd mă deprinde... (Moina). Din nou, o excepție
fericită ne oferă în acest context poezia Decembre,
unde toate din casa iubitei mi-s
sfinte... / eu nu mă mai duc azi acasă..., iar în locul vinului amețitor se
cere ceaiul: mai spune s-aducă și ceaiul.
3.
Iubesc o fată din oraș...
Iubirea
bacoviană nu este o pasiune donjuanistă, ci o tînjire spre echilibru sufletesc
și salvare din singurătate. Iubita din volum nu este idealizată, fiind prezentă
mai degrabă ca o convenție a unei alterități armonioase, căutate și mereu
invocate, un fel de „chip divin” pușkinian: iubito, sunt eu la ușa înghețată (Tablou de
iarnă), deschide, dă drumu, -adorato (Note de toamnă), tu ce mai faci, iubita mea uitată? (Plumb de toamnă), dor de tine, și de altă lume (Largo). Condiția
iubitei este destul de intrigantă, de mediere între eu și altă lume: iubito, și iar am venit... / deschide
clavirul și cîntă-mi... (Trudit), iubita
cîntă la clavir... / iubita cîntă-un marș funebru... / ea plînge și-a căzut pe
clape, / Și geme greu ca în delir... (Nevroză), citește-mi ceva... / ce cald e aicea la tine, / și toate din casă mi-s
sfinte... / nu rîde.. citește-nainte (Decembre), chemată să trăiască
împreună cu eul liric aceleași impresii și senzații, să participe la tribulațiile
sale: la casa iubitei de-ajung, / eu
zgudui fereastra nervos, / și-o chem ca să vadă cum plouă / frunzișul, în
tîrgul ploios” (Spre toamnă), spre
geamuri, iubito, privește (Decembre), ascultă,
tu, bine, iubito, / nu plînge și nu-ți fie teamă (Melancolie), e miros de cadavre, iubito, / și azi, chiar
sînul tău e mai lăsat... adă roze pe tine să le pun (Cuptor).
Amorul
din Plumb este și el marcat de un
amurg morbid, dormea întors amorul meu de plumb (Plumb), și-aud gemînd amorul meu defunct (Amurg de toamnă), carbonizat, amorul fumega. Încercările de a iubi
sînt pentru toți o modalitate instinctuală de salvare, una nesigură, stranie și
nepotrivită atmosferei apăsătoare a unui „pămînt pustiit” (Th. Eliot): amanții, mai bolnavi, mai triști, / pe
drumuri fac gesturi ciudate (Nervi de toamnă), eu stau, și mă duc, și mă-ntorc, / și-amanții profund mă-ntristează – /
îmi vine să rîd fără sens (Nervi de toamnă), o palidă fată cu gesturi grăbite / așteaptă pe noul amor... (În
grădină).
4.
Prin codri de simboluri petrece omu-n
viață (Ch. Baudelaire).
Volumul
Plumb trădează influența vizibilă
asupra lui G. Bacovia a poeziei simboliste occidentale: obiectul creației sale
constituie stările sufletești confuze, preponderent negative, determinate de
ambianța decadentă și de criza spirituală a epocii (melancolia, singurătatea,
oboseala, spaima); lumea din jur nu este atît o realitate obiectivă, cît un
tablou din imagini și semne, valorificate de imaginația poetului în manieră
individuală; muzicalitatea, care sugerează stări de spirit (Muzica înainte de toate, după S. Mallarmé).
Toate aceste elemente funcționează într-o armonie artistică, dacă nu calculată,
atunci bine inspirată, reușind să sugereze stări deprisive și imagini
impresioniste ale realității poetice, sinestezice în esența lor: În poezie m-a obsedat totdeauna un subiect
de culoare. Pictura cuvintelor, sau audiție colorată, cum vrei s-o iei. Îmi
place mult vioara. Melodiile au avut pentru mine influență colorantă.
Universul
poetic al lui G. Bacovia este un simulacru, o simulare a realului, în care
totul se conformează anumitor legi și principii de natură estetică, apoi
psihologică, iar apoi – mistică. În primul rînd, așa cum am mai observat mai
sus, poezia bacoviană oscilează între două noduri de imagini contrastante: noapte / amurg / întuneric – lumina felinarelor / lampă / zi; sînge (cald) – zăpadă; ninsoare – jăratec / focul; băutură – ceai; apă – foc / carbonizare / scîntei; plînset
– rîset; sunete / muzică – tăcere;
jos / adînc / morminte – sus / cer/ copaci; aici – în depărtare; atunci – acum.
În
al doilea rînd, aranjarea culorilor în tablou (mai multe poezii ale volumului
sugerînd legătura directă cu arta picturii peisajistice) se face în
corespondență cu optica privirii, perspectiva observării sau direcția mișcării
elementelor prezente. Dominantă în volum este axarea verticală, privirea eului fiind îndreaptă preponderent în
jos – spre pămînt, sau sus – spre cer.
-
Direcționat
jos: dormeau
adînc sicriele de plumb (Plumb),
și cad,
recad (Sonet), departe plopii s-apleacă la pămînt (Amurg de toamnă), din crengi ostenite / pe garduri bătrîne, pe streșini de lemn, / și
frunzele cad ca un sinistru semn
(În grădină), negru profund (Negru), și
toamna, și iarna / coboară-amîndouă
(Moina), cad grele (Nervi de
toamnă), havuzul din dosul palatului mort
/ mai aruncă, mai plouă, mai plînge – / și stropii căzînd... (Amurg antic), grădina
orașului plînge, / Și-aruncă
frunzișu-n oraș; se uită în zări catedrala; din margini (Toamna), potop cad
stele de cristal... / cad lacrimi
roze... (Singur), din turn (Amurg violet), și dacă
am să cad pe covoare (Trudit), curg frunze de
pe ramuri (Amurg), cu fruntea în pămînt (Altfel), și moina cade (Nocturnă), într-un pahar, / O roză galbenă se uită-n jos (Nocturnă) etc.
Dinamica
descendentă din asemenea imagini, căderea sau precipitarea sugerează decadența
ca stare universală, un proces în fața căruia individul se află într-o
ipostază pasivă, incapabil să i se opună: iar
peste noi (Seară tîrziu), sub tristele becuri (Pălind), peste tîrg, duse de vînt (Note de toamnă), peste parcul părăsit / cad regrete (Oh, amurguri), plana: / durere fără nume / pe
om... (Largo).
-
Direcționat
sus: s-aprinde
crai-nou / pe zări argintii / în
vastul cavou... (Amurg), iar în zarea grea de plumb (Gri), în coclauri / din adîncuri (Melancolie), c-un
zmeu copii aleargă (Alean), urcă luna (Amurg).
Căderea
se asociază aici cu neantul / mormîntul, urcarea – cu posibila mîntuire /
salvare. E o tentația de a ierarhiza universul în zone ce capătă semnificații
transcendentale.
Perspectiva
sau mișcarea pe orizontală însă are
și ea o ambivalență determinată de context. Pe de o parte se sugerează o deschidere a orizontului de privire,
lărgirea spațiului: spre geamuri, iubito,
privește..., / și mînă fotoliul spre
sobă (Decembre), pustiul tot mai larg părea (Altfel). Pe de altă
parte, se observă tendința spre închidere,
limitare, îngustare a lumii în jurul eului, ceea ce adesea sugerează ideea unei ciclicități vicioase: potop e-napoi
și nainte (Decembre), de la poluri (Decembre), porțile se
închid... (Nocturnă), se scurge pe canal – în zarea-nnoptată (Tablou de iarnă), în havuz plutește un lanț de lebede (Amurg antic), eu stau, și mă duc, și mă-ntorc
(Nervi de toamnă), vîslind, un corb încet
vine din fund, / tăind orizontul, diametral... / Pe
cînd, tăcut, se-ntoarce-același
corb, / tăind orizontul, diametral
(Amurg de toamnă).
Așadar,
încă odată, luate împreună, se desprind două noduri structurale ale poeticii
bacoviene: pasiv-amurg-cădere-închidere
și activ-lumină-urcare-deschidere,
care, în diverse combinații creează efecte lirice coresupunzătoate stărilor
explimate. Valoarea acestor lucruri se pare că nu a fost ignorată nici de poetul
însuși: În domeniul artei sfatul care
l-aș putea da viitorimii ar fi să se înalțe cît mai sus, spre orizonturi
cît mai largi prin muncă și perseverare în artă.
5.
Zise Corbul „Nevermore” (E.A. Poe).
Volumul
Plumb, așa cum am observat mai sus,
reprezintă o vizibilă (și arhetipală) împletire a Erosului cu Tanatosul, a
voinței vitale cu forța morbidă. De fapt, unele motive ale volumului se
regăsesc deja în vestitul poem Corbul
de E.A. Poe: Într-un sumbru miez de
noapte..., Ah, mi-aduc aminte – ceață, și-un decembrie de gheață etc.
(traducere de Șt. A. Doinaș). Reluînd atmosfera sumbră / infernală, motivul vanistas vanitatum, acel al
deșertăciunii și deznădezdii din poemul poenian, G. Bacovia îl plasează într-un
context mai larg, nuanțîndu-l cu propriile culori obsedante: În plumb văd culoarea galbenă [culoarea
deznădejdii]. Compușii lui dau precipitat galben. Temperamentului meu îi
convine această culoare.
Ceea
ce este foarte important în Plumb,
sînt contactele care se stabilesc între
diversele elemente ale universului poetic. Legătura fundamentală, care se
afirmă în volum este de natură eu-eu,
despre care am vorbit anterior. Mai puține, și nu mai puțin importante, sînt
contactele eu-ea / Celălalt, dar și eu-ei / Ceilalți, care vin să sugereze
un contrapunct sau un paralelism psihologic. Ceilalți, lipsiți de trăsături
concrete și certe, se înscriu în tabloul general decadent și impresionist
alcătuit de G. Bacovia: o palidă fată cu gesturi grăbite (În
grădină), pe drum e-o lume leleșă, cochetă; / mulțimea toată pare violetă
(Amurg violet), și galbeni trec bolnavi / copii
de la școală (Moina), amanții, mai bolnavi, mai triști, / pe drumuri
fac gesturi ciudate (Nervi de toamnă), cei
vii se mișcă și ei descompuși, / cu lutul de căldură
asudat (Cuptor), la geam tușește-o fată / în bolnavul amurg (Amurg), un bec agonizează,
există, nu există, – / un alcoolic
trece piața tristă (Nocturnă), de-acum, tușind, a și murit o fată, / un palid visător s-a împușcat (Plumb de toamnă), într-o grădină publică tăcută, / pe un nebun l-am auzit răcnind (Plumb de
toamnă), prin tîrgu-nvăluit de sărăcie / am întîlnit un popă, un
soldat... (Plumb de toamnă). O imagine particulară cu adînci urme romatice[1] se
regăsește în poezia Alean, o evocare
a motivului paradisului pierdut: Cu-un
zmeu copiii aleargă..., Copil, ca ei, te vezi, / Și plîngi... (Alean). Uneori
însă se observă o prezență în absența celorlalți, astfel motivîndu-se
singurătatea totală a eului: nu-i nimei
pe drum (Pastel), nimeni, nimeni,
nimeni... (Rar). Important este aici nu atît cine, cît cum, căci prin
anumite calificative se creează o paralelă între lumea oamenilor și universul /
natura, lumea / mediul depersonalizat. De fapt, legătura eu-univers / altceva presupune adesea un contact cu vietățile, o
parte componentă a acestui univers.
Bestiarul
bacovian nu este unul arbitrar, ci determinat estetic, corespunzător celorlalte
elemente ale decorului: culoare, mișcare, atmosferă, locuri și stări. Domină
imaginea corbului, o pasăre „prin definiție infernală” (M. Coman)[2]: departe, pe cîmp / cad corbii, domol; / și răgete lungi / pornesc din ocol (Pastel), trec corbii
– ah, „Corbii” / poetului Tradem – /
și curg pe-nnoptat / pe-un tîrg înghețat, / se duc pe pustii... (Amurg), „I-auzi corbii!”
– mi-am zis singur... (Gri), și corbii se plimbă prin sînge... și sug;
/ dar ceasu-i tîrziu... în zări corbii
fug (Tablou de iarnă), vîslind, un corb încet vine din fund, / tăind
orizontul, diametral... / pe cînd, tăcut, se-ntoarce-același corb, / tîind orizontul, diametral
(Amurg de toamnă). Cromatica și trăsăturile acestei vietăți se completează cu
celelalte viețuitoare: cu pene albe, pene negre / o pasăre cu
glas amar / străbate parcul secular... / cu pene albe, pene negre (Decor), plutește un lanț de lebede albe, / îar visul din parc în lac se răsfrînge – / Amurgul
pe lebede pune culori: / De sineală, de aur, de sînge (Amurg antic), lină-i zăpada de sînge animal..., / spre
abator vin lupii licărind (Tablou
de iarnă).
Prezența
corbului în volum este justificară, din exterior, prin orientarea spre
simbolismul francez și prin impactul lui E.A. Poe, iar din interior – prin
faptul că acest tip de viețuitoare poartă valoare simbolică în organizarea
cosmogonică a universului bacovian. Același lucru se referă și la lumea
plantelor invocate în poezii (roză, frunze, copaci).
6.
Răsună pe margini de tîrg / Un bangăt
puternic de armă...
Ceea
ce nu poate fi ignorat în interpretarea volumului Plumb este, desigur, epoca în care acesta apare (în anul 1916, în preziua războiului de
întregire...), este spiritul timpului care domină mințile și lasă amprenta
asupra destinelor umane. E vorba, desigur, de epoca de glorie a glontelui de
plumb ce și-a atins apogeul odată cu Primul Război Mondial. În sensul acesta,
relevantă este și mărturisirea poetului: Seismele
sociale nu m-au lăsat niciodată indiferent. Numai cei care n-au voit n-au găsit
urma lăsată de aceste seisme în poeziile mele.
Dacă
simboliștii francezi erau în așteptarea colapsului, Bacovia asistă la acesta și
îl reflectă în volum. În spiritul poeziei simboliste, în care necunoscutul,
tainicul, inexprimabilul, nevăzutul e un component al sistemului estetic,
Bacovia, la fel, se dedică seismelor sociale, care sînt ceva nevăzut, sugerat,
dar nu mai puțin real. Astfel, ecouri ale unui mare conflict, auzite cu un
dramatism simbolistic, nu trec neobservate nici într-un tîrg îndepărtat
românesc: pe-afară de stai / te-năbuși de fum (Pastel), un gol
istoric se întinde... / Și simt cum de atîta ploaie / piloții grei se prăbușesc (Lacustră), ninge grozav pe cîmp la abator...
/ e albul aprins de sînge-nchegat (Tablou de iarnă), în murmure stranii semite /
m-adaug și eu în convoi (Spre
toamnă), din turn, pe cîmp, văd voievozi cu plete; / străbunii trec în
pîlcuri violete (amurg de toamnă), barbar
cînta, dar plin de jale, – / și-n jur era așa răscoală... / și-n lungi,
satanice ecouri (Seară tristă), imensitate, veșnicie, / tu, haos, care toate-aduni... / în golul tău e nebunie, - / și tu ne faci pe toți nebuni (Pulvis), sunt cîțiva
morți оn oraș, iubito, / chiar pentru asta am venit să-ți spun (Cuptor),
răsună pe margini de tîrg / un bangăt puternic de armă... / metalic
s-aud / gorniștii, în fund, la cazarmă; și vine... / un bucium de alarmă (Toamnă), de-acum, au și pornit pe lumea eronată / ecouri de revoltă și de jale; / tot mai citești probleme sociale... (Plumb de
toamnă).
Bacovia
ascultă ecourile monstruoasei „răscoale” și tînjește după o simfonie
armonioasă. Poetul este omul, care, asemenea unui credincios, observă fenomene
pentru a-și demonstra existența divinului, dar, asemenea divinității dezolvate
în jur, războiul este omniprezent.
7.
Nu vreau să-ți fac teorii...
Printre
altele, m-am gîndit la o eventuală istorie
culturală a metalelor, în care un eventual entuziast al temei, după
capitolele masive dedicate aurului, argintului, aramei sau cuprului, ar
include, cu siguranță, mai multe pagini consistente și despre plumb. Printr-un
vast tablou, de la vestitul apeduct roman, prin alchimiștii medievali sau povestea
soldățelului de plumb al marelui fabulist danez și pînă la performanțele
industriei atomice contemporane, cititorului i s-ar propune o poveste captivantă
și cu adevărat dramatică a interacționării civilizației umane doar cu acest metal „greu”. Literaturii în această
prezentare i-ar reveni mai degrabă misunea de a acompania cu ilustrații
textuale istoria anumitor produse realizate din plumb, cele mai împunătoare
dintre care ar fi, cu certitudine, litera
de tipar și glontele.
[1] Doar
o paralelă cu G.G. Byron: M’aș vrea copil din nou acasă... / Avut-am multe visuri, poate / Mai mîndre n’o să văd nicicînd. / Dar
tu-ai venit, realitate, / Și le-ai gonit ca’ntr’un
mormînt. (Tălmăcire de I. Vatamanu).
[2] Relevantă aici ar fi o
remarcă făcută de Mihai Coman la adresa acestei imagini din Bestiarul mitologic românesc (1996): „Corbul
este considerat, atît în universul mitologiilor indo-europene, cît și în perimetrul
mitologiei populare românești, ca o pasăre prin definiție infernală, fiind în
egală măsură mesagerul funerar cel mai temut și călătorul cel mai abil de la o
lume la alta. [...] În primul rînd, trebuie menționat negrul intens al penelor
sale – culoare cu conotații infernale în perimetrul indo-european; în al doilea
rînd, un rol important a fost jucat de regimul alimentar al acestei păsări,
care, deși, la nevoie recurge și la boabe, insecte ori ouă, se hrănește, cu
predilecție, cu hoituri. Pornindu-se de aici, nu a fost greu să se creadă că,
pentru a-și obține hrana necesară, viețuitoarea „cernită” are nevoie și dorește
moartea celorlalte ființe; apoi, făcîndu-se un pas mai departe, s-a putut
susține că ea este emisarul ori chiar agentul morții”.
Mi-au placut foarte mult expresiile, care au fost scrise de autor... Chiar unele din ele au fost pentru prima data citite, asa cum nu am mai intilnit niciodata asa descriere frumoasa... Foarte interesant si cu adevarat unical.
ОтветитьУдалить